22 december 2014

Egen julmarmelad

Nu är jag redo för julen, nu har här fejats och fixats... jag måste erkänna att jag inte hade ambitioner att göra så mycket i år (vi har ju varit sjuka nästan hela familjen) men när jag väl började så var det riktigt roligt. Det blev fyra sorters julgodis och jag hann med att koka två marmelader också. Just marmelad tycker jag är så himla kul att göra. Man kan slänga ihop en inte alltför stor sats, det tar inte mer än en halvtimme. Upphälld i en snygg burk, med handtextad etikett och ett fint snöre runt om är det också en jättebra present att ha med sig om man är bortbjuden. I alla fall för oss lantisar som inte bor granne med blomsteraffär eller systembolag ;-) Och åtminstone jag älskar att få hemlagade presenter!!!

Här kommer recept på de marmelader jag gjorde igår.

JULMARMELAD MED FIKON, BLODAPELSIN OCH ETT STÄNK AV ROM

Ingredienser:

200 g torkade fikon
3 blodapelsiner
2,5 dl syltsocker
3 dl vatten
1 kanelstång
2 msk ljus rom

Gör såhär:

  • Om fikonen är väldigt torra, lägg dem i en bunke och häll kokande vatten över dem och låt stå i någon timme. Häll sedan av vattnet och hacka fikonen i små bitar. Lägg i en kastrull.
  • Tvätta apelsinerna noga. Skär av topp och botten. Klyfta apelsinen och dela den i mindre bitar (inklusive skal). Kör bitarna i mixer och häll sedan apelsinkrosset i kastrullen.
  • Tillsätt socker, vatten, kanelstång och rom.
  • Koka upp och låt koka på svagare värme i ca 15-20 minuter.
  • Häll upp på rena burkar. Fyll burkarna ända upp och sätt på locket direkt.

APRIKOS- OCH KOKOSMARMELAD

Ingredienser:

250 g torkade aprikoser
2 dl kokosflingor
2 dl strösocker
1 dl vatten

Gör såhär:
  • Hacka aprikosterna i små bitar och lägg i en kastrull.
  • Tillsätt kokos, socker och vatten.
  • Koka upp och låt koka på svagare vänner ca 10-15 minuter.
  • Häll upp på rena burkar. Fyll burkarna ända upp och sätt på locket direkt.






Till mina burkar har jag använt vaxat papper som lock (kan köpas i hobby- eller blomsteraffärer) som jag först skrynklat ihop för att få en fin vintagekänsla. Sätt fast pappret med ett gummiband över burken, så är det lättare att knyta ett snöre om. Ta sedan bort gummibandet när snöret är på plats. Snöret kommer från Leila's General Store och etiketterna är från Granit och Ikea. 


    2 kommentarer:

    STENLYCKA sa...

    God fortsättning på julen och tack för alla vackra foton och inspiration du ger oss!
    Varm kram till dig!
    Raina

    Unknown sa...

    Hejsan! Skjysta recept, vart hittade du dina burkar med skruvlock?
    /Philip