16 januari 2015

Garderober och förvaring i gamla hus

I ett gammalt hus sitter kvadratmetrarna ofta på fel ställen. Missförstå mig rätt, jag älskar gamla hus med deras vinklar och vrår och snedtak. Men för moderna människor med (alldeles för) många saker är det svårt att få till förvaring som räcker till. Förvaringsfrågan är för mig alltid en utmaning och här har jag samlat mina tankar kring just hur man får plats med alla sina prylar - främst kläder - och jag hoppas det kan vara till glädje för någon!

Vi är nog också många som inte kan avvara ett helt rum för att bygga en walk-in-closet, vilket annars är en bra idé då det gör så lite ingrepp i husets struktur som möjligt. Att strunta i att bygga någon förvaring är en möjlighet, men att ha synlig förvaring för t ex kläder skulle jag inte trivas med ur rörighetssynpunkt.


Vad gör man då? Ja, man börjar med att rensa i sina saker så att man verkligen bantar ner antalet prylar/kläder, och sedan stavas lösningen p-l-a-t-s-b-y-g-g-t. Att utgå från ditt eget hus och göra mesta möjliga av den yta du har där.

När vi flyttade in i huset 2001 byggde vi en garderob i vårt sovrum, där en rörspis fanns tidigare. I och med att vi sänkte taket något för att få tillräckligt med isolering, så hade vi ändå inte kunnat elda i spisen (som för övrigt var rätt ful) så därför beslöt vi att ta bort den och bygga en garderob istället. Vår garderob är byggd av råspont och går från golv till tak. Vanlig golv- och taklist ramar in garderoben som smälter in på ett bra sätt i rummet i och med detta. Är det något jag är allergisk mot, så är det garderober eller köksskåp som slutar ett par decimeter under taket och bara skapar en dammsamlande yta. Det är dessutom så vansinnigt fult, så försök undvik detta! Vi köpte gamla skåpsdörrar från en byggnadsvårdsbutik till vår garderob. Jag har hittat en beskrivning på hur man gör en platsbyggd garderob som blir väldigt lik vår lösning, även om den är byggd mot ett hörn och inte mitt i rummet som hos oss.


Här är en variant på platsbyggd garderob med skjutdörrar, som dessutom har varierande djup för att inte stjäla mer ljus än nödvändigt i rummet. Skjutdörrarna är egentillverkade, men en idé är att använda gamla spegeldörrar och hänga på rullisten, det har min syster i sitt gamla 1940-talshus (som jag tyvärr inte har någon bild på), en fin lösning där man återanvänt husets gamla dörrar som bytts ut vid något tidigare tillfälle. Listen som dörrarna rullar på har här dolts av en list - snyggt tänkt.


Som alternativ till att helt och hållet platsbygga garderober kan man utgå från färdiga garderobsstommar. Bygg in dem med lister upp- och nedtill. Eventuellt gör du egna dörrar till dem också. Sådana lösningar har vi i barnens rum och vår tvättstuga. Till tvättstugan fanns helt enkelt inte orken eller tiden till att bygga dörrar själv, så där använde vi Ikeas färdiga Paxgarderober. Fördelarna är att det finns en uppsjö av inredning till färdiga garderobssystem.

Vill man inte platsbygga och "permanenta" förvaringen så kan man alltid använda ett gammalt, rejält linneskåp att förvara i. Tänk Narnias stora skåp... det är maffigt och snyggt men det gör sig kanske bäst i ett rum som är ganska stort både sett till takhöjd och golvyta, och inte i ett torp med lågt i tak som hos oss. Riktigt stora skåp brukar inte vara så dyra på Blocket just för att de inte passar i alla hem.

 


Man kan också använda draperier till att skärma av en förvaringsyta, som här. Sätt upp tyget i en gardinskena eller en gardinstång så att det sitter uppe stadigt och är lätt att skjuta åt sidan. Är man dammfanatiker kanske man bör överväga en annan lösning...


Vansinnigt många år har nu gått och jag har länge tänkt på att uppgradera garderoben vi har, den är nämligen inte målad på insidan. Visst, det borde jag ju gjort på en gång, men när vi flyttade in fanns så otroligt många fler prioriterade saker än att måla en yta som inte syns. Men visst är det snyggt när man tar hand om insidan också?


Här har en gammal platsbyggd garderob från 1930-talet fått vitmålade trädetaljer och tapetserade väggar.


Här har en nisch i ett rum tapetserats och fungerar som garderob, fast den inte har någon dörr. Tapeten bidrar med att markera var förvaringsytan börjar och slutar. En hurts står på golvet och i den förvarar man - antar jag - mindre klädesplagg. Det man ska tänka på när man har en öppen förvaring, är att det lätt blir rörigt och upplevs "spretigt", så man måste hålla efter den mer än om man hade haft en dörr eller draperi för.



Slutligen, några andra tips till din garderob är:

  • Välj enhetlig förvaring inne i din garderob, dvs likadana galgar till alla plagg och likadana korgar om du har det. Det kan annars bli ett rörigt intryck.
  • Man kan skruva upp krokar och kanske till och med en knoppbräda på insidan av garderobsdörren för att hänga sjalar eller slipsar på.
  • Rensa ut kläder som du inte använder. Är de hela och rena - sälj eller skänk bort dem. Är de trasiga - släng eller laga. 
  • Sortera gärna plaggen efter färg. Det kan tyckas löjligt, men det ger ett snyggt intryck och du får en bra överblick över vad du har för plagg.
Jannice Wistrand som är feng shui-konsult med bloggen Simplicity har gjort många fler tips runt kläder och förvaring, se här.

Jag hade tänkt komplettera med foton från vårt hus på våra olika lösningar, men det får bli en annan gång när tiden och ljuset räcker till!

Fler snygga och smarta garderobslösningar kan du se på min sida på Pinterest i albumet "Closets & dressing rooms". Alla bilder i det här inlägget, som inte är mina egna, är hämtade därifrån.

1 kommentar:

Bokcaféet i byn sa...

Hej!
Så många bra idéer! Vi har en hel ovanvåning med sluttande tak i vår Skånelänga. Helt optimalt har vi inte löst förvaringen så jag läser detta inlägg med spänning.
Trevlig helg!
Hälsar Anna