19 februari 2015

Funderar på barnens rum

Två kommande projekt som inte går att skjuta upp så mycket mer längre, kommer vara att uppdatera barnens rum. När vi gjorde rummen 2009 var det så enkelt att göra ett pojkrum i blått-vitt-rött, addera lite stjärnor och flygplan... det blev jättefint tyckte vi och J. Kolla vilken lite knatte det är som ligger i sängen, 6 år är han där... Men nu då, när han ska fylla 12?!? Om J får bestämma så skulle han välja svarta väggar och tak. Det känner inte mamman för, kan jag säga, men jag inser ju att han inte kan ha kvar sitt barnsliga rum längre. Tycker det är jättesvårt att hitta inspiration för rum för lite äldre killar, som inte riktigt är tonårscoola än. Har ni några bra tips?



Lilla M, som bara var 1 år, fick ett riktigt prinsessrum (ja, jag vet, vi gjorde två riktigt traditionella, stereotypa barnrum - blått till pojke, rosa till flicka). Rött och rosa mot vitt, med lite gröna och turkosa inslag. Det var nog det barnrum jag helst ville ha själv som liten, kan jag tänka mig! Nu är M 7 år (imorgon!!!) och en ganska kavat tjej som definitivt inte hör hemma i prinsessfacket, så hennes rum behöver också få en makeover.


Jag tänkte måla om väggarna, inte satsa på tapeter. De större möblerna (skrivbord, bänkar, hyllor) kommer vi nog behålla, de är vita och passar även när det är ny färg i rummet. Till J är det jättesvårt med färgval. Svart blir det inte, som sagt. Kanske vågar jag satsa på en mörk vägg (detta är "krita", "mint" och "skiffer" från Rusta, som faktiskt inte har så tokiga nyanser i sin kollektion).



Till M har jag funderat på någon grön-grå-turkos nyans på väggen. Vet inte om jag ska måla hela rummet eller bara en fondvägg (och vilken väljer man då, i ett litet rum med snedtak?). Gillar de här färgerna, inte den kakifärgade längst till vänster, men de nästkommande, "våräpple" och "mint". Båda dessa nyanser känns mjuka men ändå inte sockersöta.



Har ni tips och idéer på pojkrum till snart-tonåring-som-är-sportig-och-tuff respektive flickrum till tuff-tjej-som-inte-gillar-prinsessigt emottages det tacksamt! Länkar och bilder...

Inga kommentarer: